Ne bízz a social mediában (?)

Ma reggel azon nevet / álmélkodik / kesereg a nemzetközi közvélemény, hogy a legismertebb étterem értékelő rendszer működésébe hogyan csúszhatott ilyen végzetes hiba: a Tripadvisorból egy angol PR-szakember máriás huncutot csinált.
Az úr egy sosem létezett éttermet röpített a rendszer csúcsára néhány egyszerű trükkel, munkatársai hamis szavazataival és értékeléseivel. Skandallum – mondhatnánk. Pedig hol vannak ők mihozzánk….
Pár éve magam is írom éttermi értékeléseimet az említett felületen. Közel negyven éves vendéglátós-rendezvényszakmai-szakújságírói múlttal a hátam mögött merek már önmagamra támaszkodó véleményt megfogalmazni.
Néha mégis körülnézek, milyenek az általam minősített éttermek mások szemében. Elsőre elképedek. Nem értettem, mi az oka annak, amit láttam. De a végén mindig lehull a lepel!
Budapest (jó pár vidéki nagyvárossal együtt) az agyonsztárolt kifőzdék, a világhírű kiskocsmák, a körülrajongott pizzériák, a hamburger-mennyországok városa. Vagy mégsem!?
Érdemes körülnézni a Tripadvisor oldalain, a budapesti éttermek listáján. A legmagasabbra értékelt helyek pozitív szavazatainak nagy részét azok a “vendégek” adják, akik 1 (egy) értékeléssel bírnak. Soha korábban, sőt soha azóta nem minősítettek másik etetőt… Hm.
Ugye el tudjuk képzelni azt az élethelyzetet, amikor az egyszeri vendég betér a sosem hallott nevű kifőzdébe / pizzériába / éttermecskébe, ahol egy sorsfordító erejű, életét sarkaiból kifordító kulináris élményt (hamburger? csülök? pizza?) követően Tripadvisor után kiált?!
Én nem tudom elképzelni. Ezek a szavazatok hamisak. Az ezeken a szavazatokon alapult listák és értékelések csalások. A leginkább taszító bennük az, hogy az értékelő rendszert mankóként használó turistákat csapják be, akik a magyarországi kirándulásukról rossz élményekkel mennek haza. Pedig egy valós, objektív minősítés segíthetne tovább növelni a város imázsát, a visszatérések számát, nem is beszélve a valódi minőséget adó vendéglősök továbbéléséről, ezzel összefüggésben a PR-gengszterek piacunkról kiszorításáról.
Sok weboldalon találhatunk már idehaza is éttermi értékeléseket. Hasonlóval mi is jelentkezünk hamarosan a GasztroMagazinunkban.
A jót, a megbízhatót, a hitelest kiválasztani közülük nehéz – de nem lehetetlen. Keressük meg ezeket.
Az alaptörténetre még visszatérve: emberünknek kevés pénzből, csekély számú társsal összefogva, rövid idő alatt sikerült a semmit csúcsra járatnia.
Nem higgy a social mediának, vagy csak önmagában annak. Az a jó, ami TE jónak találsz. Mások talán csak becsapni akarnak.
Higgy a szemednek!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.